Roses are Red, Violets are Blue

Love never crossed my mind until the day that I met you..

Arif Rifqi mengidap kanser darah Acute Myelogenous Leukimia (AML)

Setahun sudah berlalu.. pada tanggal ini 17 Nov 2014 kami telah berada di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia untuk proses BMAT iaitu pengambilan air tulang sum-sum untuk di diagnosed penyakit sebenar Arif berdasarkan tanda-tanda awal Arif iaitu lebam di kaki, muka pucat dan demam yang berulang.

Bone marrow aspiration and trephine(BMAT) is a critical part of the evaluation of patients with a number of haematological and other diseases. Due to the discomfort of the test it should not be performed unless the result is likely to affect management, also it should not be performed if other less invasive tests can beused to reach a diagnosis. The main indications are for the investigation and diagnos is of leucopoenia, thrombocytopenia, pancytopenia, anaemia, splenomegaly, suspected metastatic cancer, fever of unknown origin, leukaemia, myelodysplasia, lymphoma, myeloproliferative disorders and lymphoproliferative disorders.




 Setelah menerima berita yang amat mengejutkan dan menakutkan bagi kami di Hospital Melaka pada 14 Nov 2014 yang lalu,  Arif akan menjalani proses BMA untuk menentukan jenis kanser darah yang dihidapnya. Allahuakbar hanya Allah yang tahu perasaan ibu ini Arif. Sepanjang perjalanan ke PPUKM dengan ambulan hanya doa dan zikir tak lekang dari bibir ibu nak.. ibu takut.. benar-benar takut. Macamanaibu nak menghadapinya disaat ibu sedang mengandungkan adik 5 bulan, Allah maha besar untuk beri ibu kekuatan..bukan.. bukan ibu yang kuat tapi Arif yang kuat sebenarnya. Hati ini bagai dirobek saat Arif menangis merayu pada ibu bila dicucuk untuk ambil sampel darah (fbc). Arif .. ibu kalau boleh tak nak ingat lagi saat itu nak.. lebih-lebih lagi dalam keadaan sekarang..

Ujian dari BMAT Arif disahkan menghidapi Kanser Darah jenis AML (Acute Myelogenous Leukimia) yang mana kanser yang cepat merebak dan kebanyakkannya dihidapi oleh orang dewasa.


Arif diberi ubat tidur untuk menjalani proses BMAT ini. Puasa dari pukul 4 pagi dan proses BMAT mula dalam pukul 0830 pagi. Hampir 6 jam baru Arif sedar dan menangis minta susu. 





Apa itu Leukemia ? ( written by Dr Mohamed Najib bin Mohamed Unni )
Leukemia adalah sejenis kanser darah yang menyebabkan pengeluaran sel darah putih terganggu. Ini menyebabkan sel darah putih membahagi dengan cepat dan dikeluarkan. Sel-sel ini tidak normal. Apabila bilangan sel-sel ini meningkat, ini akan menganggu keupayaan sumsum tulang untuk menghasilkan sel darah merah dan Platelet.
Leukemia dapat dibahagikan kepada Leukemia Akut ( Acute Leukemia ) atau Leukemia Kronik ( Chronic Leukemia) . Untuk golongan kanak-kanak, 95% kes adalah Leukemia Akut. Leukemia Akut pula dapat dibahagikan kepada Leukemia Limfositik (ALL) atau Leukemia Myelogenous ( AML) Leukemia akut adalah jenis barah paling biasa berlaku di kalangan kanak-kanak.

Apakah tanda-tanda pesakit Leukemia ?
Di antara tanda-tanda pesakit Leukemia ialah :
Pucat , mudah lebam , bintik-bintik merah pada badan , pendarahan hidung dan gusi, sakit sendi, pembengkakan kelenjar limfa , lemah dan letih lesu dan juga sakit kepala. Sebilangan pesakit lelaki boleh mengalami pembengkakan buah zakar (testis) .

Macam mana boleh kena ?
Tidak ada satu sebab yang telah dikenalpasti untuk penyakit Leukemia. Kajian masih dijalankan untuk mengenalpasti punca penyebab penyakit Leukemia. Kanak Kanak Down Syndrome mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengidap penyakit Leukemia berbanding kanak-kanak lain.

Bagaimanakah penyakit Leukema dikenalpasti ?
Riwayat penyakit pesakit dan pemeriksaan fizikal akan dilakukan oleh doktor. Doktor juga akan mengambil darah pesakit untuk ujian awal. Darah pesakit juga akan di letakkan atas slaid dan dilihat di bawah mikroskop untuk mengesan sel-sel `blast’ iaitu sel-sel yang tidak normal.
Jika ujian awal menunjukkan ada kemungkinan pesakit mengidap Leukemia, pesakit perlu menjalani prosedur pengambilan sum-sum tulang . Doktor akan menyuntik jarum ke tulang pinggul bahagian belakang untuk mengambil darah dari sum-sum dan juga cebisan tulang. Pada masa yang sama, doktor juga akan mengambil sampel air tulang belakang untuk mengenalpasti sama ada sel-sel kanser telah merebak ke otak atau sebaliknya.
Jika pemeriksaan awal menunjukkan pembengkakan zakar, pengambilan sampel tisu zakar juga perlu dilakukan.

Bagaimanakah Leukemia dirawat ?
Leukemia di rawat dengan ubat kemoterapi. Kemoterapi adalah ubat yang agak kuat yang digunakan untuk membunuh sel-sel kanser. Tempoh rawatan kesuluruhan adalah untuk 2 tahun. Pesakit yang mempunyai sel-sel kanser dalam air tulang belakang juga perlu menjalani rawatan radiasi. Sebahagian rawatan memerlukan pesakit berada dalam wad dan sebahagian yang lain pula boleh dilakukan sebagai pesakit luar ( daycare) . Setelah tamat rawatan, pesakit akan diberi temujanji di Klinik Pakar Kanak-Kanak Onkologi untuk follow up susulan. Sehingga kini, tiada rawatan tradisional atau alternatif yang terbukti untuk membunuh sel sel Leukemia.

Bolehkah pesakit Leukemia sembuh ?
Pesakit Leukemia `Standard Risk’ mempunyai peluang sembuh setinggi 90% . Ini bermakna 9 daripada 10 pesakit Leukemia kanak-kanak mempunyai peluang yang baik untuk sembuh. Seperti juga kanser lain, penyakit kanser darah mempunyai peluang untuk berulang walaupun telah dirawat.



Ya.. kami teruskan dengan pilihan menjalani chemotheraphy. - 5 cycle :
1) Cycle pertama - 8 hari chemotheraphy
2) Cycle kedua - 8 hari chemotheraphy
3) Cycle ketiga - 5 hari chemotheraphy
4) Cycle keempat - 5 hari chemotherapy

12 comments:

Jack Ezrie January 29, 2016 at 11:58 AM  

Assalam kak

semoga semuanya baik dan keluarga akak dilindungi Allah SWT. Bagaimana status rawatan arif sekarang?

noha February 9, 2016 at 9:36 PM  

Waalaikumussalam Jack Ezrie.
Alhamdulillah Arif selesai menghabiskan ke empat-empat cycle rawatan chemo pada Mac 2015 yang lalu tapi penyakitnya berulang lagi (relapse) semasa fasa maintenance. Kami kehilangan Arif pada September 2015 yang lalu. Allah lebih menyayanginya.

Jack Ezrie February 15, 2016 at 11:16 AM  

Maaf dengan berita tu kak. Anak saya juga sedang menjalani rawatan chemo juga. baru bermula dua bulan. Insyallah arif tergolong dikalangan anak syurga kak. harap akak dan keluarga bertabah. semoga Allah menaikkan darjat akak

noha February 26, 2016 at 1:23 AM  

Terima kasih Jack Ezrie.. seperti mana kami redha dengan penyakit Arif begitu juga kami harus redha dengan pemergiannya.. syukur walau dipinjamkan Allah sekejap cuma namun ianya membahagiakan kami. Boleh tahu sakit cancer apa dan dimana anak di rawat? Semoga terus kuat demi anak-anak kita ya.. Insyaallah..

Jack Ezrie February 26, 2016 at 9:26 AM  

leukimia ALL. dirawat di hospital likas, sabah .. iya la...sekarang bertahan dan berdoa saja. baru bulan lepas masuk PICU , terkena jangkitan ROTA, cirit birit. buat masa skrg tak berani campur perubatannya, takut akan ada konflik ubat. cuma ikut rawatan doktor... hanya amalkan madu, sayuran dan jaga pemakanan sahaja

noha February 29, 2016 at 12:49 AM  

Insyaallah.. ya kena jaga pemakanan.. kami dulu pun kurang ilmu dan tak sempat mengenal sgt penyakit leukemia ni. semoga anak Jack Ezrie terus kuat dan kembali sembuh insyaallah. Amin..

Jack Ezrie February 29, 2016 at 9:03 AM  

Terima Kasih. amin..

jusinfiniti December 16, 2016 at 12:37 AM  

sy ada menjual herba warisan yg mampu menyembuhkan kanser dan pelbagai jenis kanser..tahap 1 tahap 2 tahap 3 tahap 4.andai 4 cm sel ketumbuhan kanser.bajet 6 bulan untuk sembuh sepenuh nya.andai 8 cm ketumbuhan.bajet 8 hinga 10 bulan untuk sembuh sepenuh nya.insya allah. memusnahkan dan mematikan sel sel kanser.. harga cuma rm180 tetapi herba warisan ini terlalu berkesan dan saya jamin tuan tuan dan puan puan akan terkejut dengan rawatannya yang cepat dan selamat untuk sembuh...daun daun herba warisan terpilih memang tidak akan jumpa di mana mana.percaya lah.. .. .merawat dan membaik pulih...jangan biar sehinga terlewat..jangan biarkan hidup derita..selagi boleh rawat lebih baik di rawat..hutan belantara kita tersembunyi sejuta 1 rahsia...herba ini amat amat mujarab..jangan biar derita membunuh kehidupan anda.ramai yang dah berjaya sembuh dengan produk sy call saya xpun msg xpun wasap sy 0174687570 mohd zuhairi... sy cma bntu membantu...sy tidak sangup tngok org dpn mata sy sengsara xpun di ragut nyawa...penawar nya telah ada...hubungi sy secepat munkin Orang yang tiada penyakit kanser andai nak amal kan herba saya ini pun boleh...jadikan amalan harian untuk menjaga badan dan membuang toksid...orang ada kanser...saya akan membantu merawat hingga sembuh Penawar kanser dan herba: Saya juga akan membantu anda memberi nasihat dan motivasi bagai mana untuk hadapi kanser..cara2 utk bdepan knser..pemakanan..dan nasihat2 utk anda..pada anda kanser adalah petama dalam hidup...pada sy yg dh jumpa ramai pesakit..munkin kita bley bkongsi pendapat n bgai mna hendak merawat sampai sembuh..sy hulur kn tangan pd anda..sambut lh sebelum telambat..ramai pesakit sy sudah sembuh.anda bila lagi....hubungi atau wasup kan saya dengan segera.0174687570 mohd zuhairi NAMA SYARIKAT SAYA.....JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI

Unknown April 22, 2018 at 8:13 PM  

jom brubat dgn sy dan sertai grup sy yg trdiri dari pd rmai psakit2 kanser yg dh smbuh dan psakit2 lain yg msih d rwat moga kita akan dpt manfaat bgai mna utk bjuang..smgt..mtivasi n rwatan2 dan bgai mna utk hdpi kimo tnpa bdn lemah2 dan mmpu hbis kn sesi kimo tnpa ksan smpingan kimo yg truk..jom ubt kn n rwatan2 herba utk knser…anda psti tkjut mlhat testmni sbnar yg tllu bnyk dgn plbgai ltar blakng psakit2 n kes2 knser

noha April 26, 2018 at 9:39 AM  

Minta maaf ye..anak saya sudah meninggalkan kami pada 2015.

Unknown November 26, 2018 at 11:47 PM  

Blh wasap sy. 0176459172

suka kongsi February 11, 2019 at 1:08 AM  

๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yang pulih dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit....

Boleh Call atau Wasap terus pengasas die..nanti blh cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2.. direct terus senang kn .ni nmbor dia.๐Ÿ‘‰๐Ÿผ En Mohd Zuhairi- 0174687570

2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau..kanser yg sudah merebak ke organ2 lain pon boleh diubati insya Allah.☺๐Ÿ‘๐Ÿป

3)Pengamal perubatan herba ni dh banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser..ade ramai yg dh pulih....

5)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.

6) Kalau selain dr penyakit kanser pon blh sgt2 dirawat mcm :
-Denggi, Kencing Tikus, Batu Karang, Gastrik, Gout .

7) Bagi yang ada sakit KENCING MANIS pon boleh mendapatkan ubatan membantu paling mujarab , termasuk kencing manis kronik seperti kaki berlubang dan bernanah sehingga tidak perlu dipotong .

Sy share melalui pengalaman sy sdri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sdri pon guna produk die (jus herba) dh 3thn.

Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar knser yg tepat .๐Ÿ’ช๐Ÿผ

Nanti dh beli produk die blh join group wasap..boleh la kenal2 pesakit die yg dh sembuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4..
Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan setahun saja untuk hidup.setia dengan jus herba ini.
Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
~~~~~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr kanser.
~~~~~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
~~~~~~~~
▪Nani Faiza - kanser Usus Tahap 4 dan ketulan kanser 10cm telah merebak ke hati, bersabar dan setia merawat dengan jus herba ini tanpa mudah putus asa..sekarang sudah hampir sembuh sepenuh nye. sel kanser sudah tiada.
~~~~~~~~
▪Pn. Rugayah Jilani -
Pesakit kanser payudara tahap 3B ketulan 10×10cm- sudah sembuh !
~~~~~~~~
▪Pn. Noridah Md Dom - Pesakit kanser ovari tahap 3 merebak ke tyroid dan lymph- sudah dapat kesan positif ,kesihatan beransur pulih.
~~~~~~~~
Dan ramai lg lah yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna produk jutawan herbs nih....ini kenyataan..bkn rekaan.nti blh cntct en zuhairi dn pm sdri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570 ..

๐Ÿ‘๐ŸปIn sya Allah nanti boleh join group wasap dan boleh pinjam semangat pejuang2 kanser yg lain

๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ

NOTE :

Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring

Post a Comment

About Me

Ibu kepada Muhd Arif Rifqi & Muhd Afif Rizqi Image result for emoticon juga tukang sibuk kepada En. Hasnor M Tahir Image result for emoticon

-Noha Salleh-

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Wildan Syurgaku Muhd Arif Rifqi Bin Hasnor

Lilypie - Personal pictureLilypie Angel and Memorial tickers

Afif Rizqi

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Today's Weather

Followers

Total Pageviews

Selamat Pagi Cinta..